Tävlingsdans

TÄVLINGSDANS

Mölndals Dansskola erbjuder rekrytering / tävlingsdans. Tävlingsdans innefattar de tre disciplinerna Latin, Standard och Tiodans.

• Latinamerikanska danserna: Cha-cha-cha, Samba, Rumba, Jive, Paso Doble
• Standarddanserna: Vals, Quick-step, Tango, Slowfox, Wienervals
• Tiodans: Man dansar alla de tio danserna som utgörs av disciplinerna "latin" och "standard"

Tävlingar Våren  2023
• 4/3 Swedish Open Göteborg
• 18/3 GED GP Göteborg
• 15/4 Lilla Solnapokalen SSDK Stockholm
• 27/5 SM Standard & Latin MÖLDK Mölndal

För att kunna tävla i tiodans behöver du gå en nybörjarkurs samt en fortsättningskurs i latinamerikansk dans och/eller i standarddans. Därefter börjar du träna i rekryteringsklass. Du behöver inte ha dansat länge för att få börja i tävlingsgrupp och det är inte heller någon audition till gruppen.

Tävlingsgrupperna är indelade i följande:
• E- C Klass
• B- A Klass

Tävlingsklasser
• Låglicens: E-klass D-klass C-klass
• Höglicens: B-klass, A-klass
• Kategorier: Par, Solo, Duo

Som tävlingsdansare i Mölndals Dansskola behöver du vara medlem i föreningen MÖLDK, Mölndals Danssportklubb. Du betalar en medlemsavgift på 200 kr/kalenderår till föreningen. Innan du åker på din första tävling ska du gå en termin i tävlingsgruppen för att lära dig hur en tävling går till.

SOFIE RAGNAR

Tränare i Tävlingsdans är Sofie Ragnar, svensk mästare i tio-dans. Hon har under 5 år dansat och undervisat i Tyskland och är för närvarande coach för svenska landslager i tio-dans. Sofie ser vi också som domare på svenska danstävlingar.

DANSUTBILDNING

• DOSB - Deutsche Olympische Sportbund: Dortmund, Dusseldorf, Köln, Tyskland
Domarlicens 2015 - Domarlicens inom både Standard- och Latindans

• DTV - Deutsche Tanzsportverband: Dortmund, Dusseldorf, Köln, Tyskland
Internationell licens Elitsporttränare 2013-2015 - Licensen tagen inom både Standard- och Latindans

• DTV - Deutsche Tanzsportverband: Dortmund, Dusseldorf, Köln, Tyskland
Grundutbildningslicens 2013 - Grundutbildningslicensen tagen inom Sportpsykologi, Biologi/Sportmedicin och Sportorganisation/Sportbeteende

ARBETSLIVSERFARENHET

• Team Sweden - Stockholm, Sverige
Landslagscoach och Tränare 2018-
Coachar, tränar och följer upp de svenska paren under Världsmästerskap och Europamästerskap runt om i världen. Byggt upp Team Sweden sedan starten 2018 med syfte att skapa ett välfungerande landslag där svenska dansare utbildas för att nå internationella meriter och på längre sikt tränas för att nå världseliten.

• Elittränare - Sverige
Danstränare och Koreograf 2010-
Tränar och Coachar de nuvarande Svenska Mästarna i Latindans 2019, Hugo Nordström och Alessia Affatigato. Har sedan Hugos danskarriär startade varit med och tränat honom till Sveriges för närvarande bästa latindansare. Har även under åren tränat många andra par.

• Entreprenör inom dans - Sverige
Danstränare 2010-
Utvecklat nya koncept inom dans i Sverige utifrån min spetskompetens, internationella erfarenhet, samt min förmåga att analysera olika branscher. Exempel på utvecklade koncept är Seniordansen i Sverige, inom social- och tävlingssammanhang

• Domare - Tyskland, Sverige
Domare i Sverige och Tyskland 2015-
Jobbar som domare på allt ifrån Galatävlingar till Basic-tävlingar inom latin- och standarddans

• Dansare på Elitnivå - Nationellt och Internationellt
Elitdansare 2010-
Tävlade på elitnivå inom standard- och latindans och representerade Sverige i EM 2013, 1 SM-Guld, 2 SM-Silver, 3 SM-Brons, samt flera meriter på nationella och internationella tävlingar.

• Mölndals Dansskola - Sverige
Familjeföretagare 2007-
Detta företaget har varit navet min danskarriär och utbildning. Här har mina idéer koncept och evenemang blivit till verklighet för mig och tusentals deltagare genom åren. Danstränare för barn, ungdomar och vuxna genom veckovisa kurser och privatlektioner. En vanlig dag består av koordinering och planering av framtida lektioner, samt genomförande av privat- och grupplektioner, inom Tävligsdans, socialdans och Argentinsk tango.

Tsc Excelsior, Tsg Usingen, Atc Oranien och SG Orlen - Hessen, Tyskland
Huvuddanstränare 2013-2016
Som huvudtränare för dessa klubbar utvecklade jag flertalet dansare i olika åldrar, från socialdans till tävlingsdans.

RWR Event Group - Limburg, Tyskland
Grundare 2015-2016
Projektansvarig för välgörenhetsevent där jag hade ägandeskap över projektledning, organisering, marknadsföring, sponsring. Vid det mest lyckade eventet deltog 350 sittande gäster, däribland borgmästaren, och jag var konferencier på tyska.

TITLAR

• JSM- Guld TIO 2009